COVID-19 en de betaling van pensioenpremies
Update 7 april 2020:
Inmiddels is duidelijk dat onder 'de loonsom van de werkgever' in de zin van de NOW ook het pensioen wordt verstaan. Dit betekent dat onder de tegemoetkoming die de werkgever krijgt voor omzetverlies ook het werkgeversdeel van de pensioenpremies valt. Het kan, na indiening van de aanvraag, echter twee tot vier weken duren voordat het eerste termijnbedrag wordt uitgekeerd, zodat het nog steeds van belang is tijdig melding te maken van betalingsonmacht.
—————
Werkgevers worden massaal geconfronteerd met de gevolgen van het coronavirus. Steeds meer werkgevers vragen uitstel van betaling van (onder andere) pensioenpremies aan. Maar wie betaalt de pensioenpremies wanneer de ‘tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud’ wordt toegepast? En wat moet een werkgever doen als hij de pensioenpremies niet meer kan betalen?
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)
Door de overheid is de ‘tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)’ aangekondigd. Deze regeling is in belangrijke mate bedoeld om werkgevers met problemen tegemoet te komen in de loonkosten. De NOW komt in plaats van de arbeidsduurverkorting, wanneer deze regeling ingaat en hoe die er precies uit komt te zien is nog niet bekend. Over de inhoud en uitvoering van deze noodmaatregel wordt op dit moment nog overleg gevoerd. Duidelijk is dat de werkgever een tegemoetkoming krijgt voor omzetverlies vanaf 1 maart 2020. De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet; maximaal 90% van de loonsom van een werkgever.
Pensioenpremies
Niet duidelijk is wat in de NOW met ‘de loonsom van de werkgever’ wordt bedoeld.
Wanneer hiermee tevens de secundaire arbeidsvoorwaarden zoals de pensioenpremie worden bedoeld zal niet alleen het WW-loon maar ook de pensioenpremie worden vergoed. De regeling is in belangrijke mate bedoeld om werkgevers met problemen tegemoet te komen in de loonkosten zodat hierin naar verwachting ook een bijdrage zal zitten voor de door de werkgever te betalen pensioenpremies. Of dit ook echt het geval is, zal pas duidelijk worden wanneer de regeling ingaat. Steeds meer werkgevers komen echter nu al in de knel met betaling van de pensioenpremies, waardoor de precieze inhoud van de NOW niet afgewacht kan worden. Werkgevers dienen het zo snel mogelijk te melden wanneer zij voorzien dat zij de pensioenpremies niet meer kunnen betalen.
Melding betalingsonmacht bij pensioenfonds
Op grond van de wet moet een werkgever die is aangesloten bij een bedrijfstakpensioenfonds namelijk melding maken van betalingsonmacht wanneer hij voorziet dat hij de pensioenpremies niet meer kan betalen. Wanneer een bestuurder niet binnen 14 dagen na het einde van de betalingstermijn (die bijvoorbeeld op de factuur staat of in het pensioenreglement of uitvoeringsreglement is vermeld) melding maakt van betalingsonmacht, mag worden aangenomen dat sprake is van onbehoorlijk bestuur. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben.
Premieachterstand bij pensioenverzekering of premiepensioeninstelling
Een pensioenverzekeraar of premiepensioeninstelling informeert de deelnemers en de werkgever wanneer de premieachterstand het noodzakelijk maakt de opbouw van pensioenaanspraken te beëindigen door premievrijmaking of pensioenaanspraken zonder premievrije waarde te laten vervallen. De pensioenverzekering of premiepensioeninstelling kan dit op zijn vroegst drie maanden na de mededeling aan de deelnemers en werkgever doen. De opbouw van het pensioen mag vervolgens worden stopgezet per een datum die maximaal vijf maanden ligt voor de datum van het informeren van de werknemers over de premieachterstand. Het alsnog inhalen van de opbouw van ouderdomspensioen is natuurlijk mogelijk, maar wanneer een te grote achterstand ontstaat, wordt dit erg lastig.
Uitstel betaling pensioen
De voorschriften ten aanzien van invorderingsinspanningen, betalingstermijnen en het melden van betalingsonmacht vloeien voort uit de wet zodat hiervan niet zomaar afgeweken kan worden. Het Verbond van Verzekeraars, Pensioenfederatie, De Nederlandsche Bank en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voeren hierover overleg.
Duidelijk is inmiddels dat pensioenuitvoerders werknemers die zijn getroffen door de coronacrisis zoveel mogelijk tegemoet gaan komen als deze problemen ervaren bij het betalen van de pensioenpremies. Hiervoor is van belang dat de werkgever tijdig melding maakt van betalingsonmacht, zodat in gezamenlijk overleg naar een oplossing gezocht kan worden. De problematiek zal per werkgever verschillen zodat maatwerk geboden zal moeten worden. Sprake is van verschillende mogelijkheden:
1. het treffen van een betalingsregeling. De werkgever dient zich hiervoor te melden bij het pensioenfonds, de pensioenverzekeraar of de premiepensioeninstelling;
2. het verruimen van de betalingstermijnen;
3. pensioenuitvoerders voeren een minder strikt invorderingsbeleid bij het innen van pensioenpremies.
Tot slot
Het melden van betalingsonmacht is van groot belang. Wanneer een werkgever in acute problemen komt met het betalen van pensioenpremies dient deze zo snel mogelijk contact op te nemen met het pensioenfonds, de pensioenverzekeraar, de premiepensioeninstelling of de financieel adviseur. Gezamenlijk kan dan naar een oplossing worden gezocht.
De ‘tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)’ zal mogelijk verdere invulling geven aan deze pensioenproblematiek. De exacte uitwerking en reikwijdte van deze noodmaatregel moet nog duidelijk worden.